woensdag 11 maart 2015

Het standpunt van Khomeini over Aisha

Al-Khomeini:

وأما سائر الطوائف من النصاب بل الخوارج فلا دليل على نجاستهم وإن كانوا أشد عذابا من الكفار، فلو خرج سلطان على أمير المؤمنين عليه السلام لا بعنوان التدين بل للمعارضة في الملك أو غرض آخر كعائشة وزبير وطلحة ومعاوية وأشباههم أو نصب أحد عداوة له أو لأحد من الأئمة عليهم السلام لا بعنوان التدين بل لعداوة قريش أو بني هاشم أو العرب أو لأجل كونه قاتل ولده أو أبيه أو غير ذلك لا يوجب ظاهرا شئ منها نجاسة ظاهرية. وإن كانوا أخبث من الكلاب والخنازير لعدم دليل من إجماع أو أخبار عليه

Wat betreft de andere groepen van de nawasib, of zelfs de khawarij, dan is er geen bewijs voor hun onreinheid, ook al zullen zij erger bestraft worden dan de ongelovigen. Dus als een leider in opstand komt tegen Imam Ali (as), niet wegens religieuze redenen, maar juist om wereldse of andere redenen, zoals Aisha, Zubayr, Talha, Muawiya en hun soort, of als iemand haat heeft voor Imam Ali (as) of voor een van de andere Imams, niet wegens religieuze redenen, maar juist wegens vijandigheid jegens Quraysh, of Bani Hashim of de Arabieren, of omdat Imam Ali het kind of de vader van diegene vermoord heeft (tijdens de oorlog) en dergelijke, dan zijn dit soort personen niet vanzelfsprekend onrein, ook al zijn zij wel onreiner dan honden en varkens. Dit komt omdat er geen bewijs is van een consensus of overleveringen daarvoor zijn.

[Kitab al-Tahara, Vol. 3, Blz. 337]

Aisha is dus onreiner dan een hond en een varken volgens Khomeini, omdat zij in opstand kwam tegen Imam Ali (as).